Motivation för motvilliga

En blogg om prokrastinering och hur du slutar, a blog från Lotta Borg Skoglund

”Min hjärna är som en flygplats där mängder av plan ska starta och landa varenda minut. Och jag har ingen som jobbar i mitt flygledartorn. Jag blir helt slut av att försöka hålla ordning och hänga med när saker förändras”

Tove 17 år

Är du en person som jagas av stressen i att ingenting blir gjort? Att till synens enkla saker staplas på hög och snart skymmer utsikten i en uppförsbacke utan slut? Där din hjärna känns som ett nystan av kaos där du inte kan reda ut vad som måste göras nu och vad som borde få vänta till senare? Då är du i gott sällskap med andra som också har ADHD. För när vi frågade Letterlifes beta-användare vad som skapar störst problem och irritation i deras vardag så var det olika varianter på uppskjutande som kom på första plats. Därför handlar veckans blogg om just det: Prokrastrinering.

Faktum är att något av det mest centrala i ADHD handlar om att styra och kontrollera sin egen motivation och drivkraft. Att veta vad man ska göra men samtidigt vara helt oförmögen att komma i gång med det, är inte bara ett stort handikapp utan gnager också väldigt effektivt på självkänsla och självförtroende. Inte minst när omgivningen tolkar ens oförmåga som lathet, depression, inkompetens eller allmän vårdslöshet.

Även om det väl i princip inte går att fastställa genom någon forskning så kan man fråga sig om vi som samhälle har ännu svårare för ADHD drag och beteenden hos flickor och kvinnor? För visst är det lätt att vi tycker att det är mer anmärkningsvärt att en ung kvinna har det slarvigt hemma än att ungkarlslyan är lite charmigt rörig? Och visst gör vi väl skillnad på vad vi tycker och tänker beroende på om det är en man eller en kvinna som dyker upp på jobbet med håret på ända, skjortan knäppt i sup och resterna av morgonens äggmacka i mungipan? Förväntar vi oss inte att kvinnor och mammor ska kunna och göra väldigt många olika saker samtidigt? Våra sociala medier är i alla fall proppfulla av berättelser om kvinnor som samtidigt gör utvecklande karriärer, är närvarande föräldrar, har vältränade kroppar, och snygga, välstädade hem. Att då ha ADHD och inte ens få till att uppdatera barnens garderob, planerera en middag, rensa i källaren, baka till skolans friluftsdag eller fixa matsäck innebär kanske ett större socialt stigma för en mamma än för en pappa?

Busy but not bright?

Vi är många som lurar oss själva att tro att vi ägnar oss åt effektiv multitasking medan vi i själva verket inte får så mycket vettigt gjort alls. Så här följer några ett par enkla tips för att gå från prokrastrinering till en effektivare vardag från några av Letterlifes användare. Det är såklart inte säkert att det funkar för dig men kanske hittar du lite inspiration för att orka kämpa vidare.

Ett ordnat kaos

”Ingen fattar hur mycket energi jag lägger på att vara så här strukturerad. När dagen är slut måste jag lägga mig i ett mörkt rum för att ladda batterierna innan allt börjar om igen imorgon”.

Sofia 16 år

Livet känns lätt kaotiskt när man inte får till de mest basala rutinerna i

i vardagen. Går det att sätta ord på vad som inte fungerar i ditt liv just nu?

Alltså vilka problem som ligger framför dina fötter just, just nu? Ta ett blankt papper. Dra ett streck mitt på pappret och skriv ner alla saker om bidrar till din känsla av kaos på ena sidan och alla olika förslag som du kan komma på för hur du skulle kunna angripa dem på andra sidan. Gå igenom förslagen och välj ut dem du tror har störst möjlighet att fungera.

Har du koll på dina HUR, NÄR & VARFÖR?

”Helt ärligt så känner jag mig rätt ofta som en robot som bara gör saker utan att fatta vad det ska vara bra för. Då är det rätt jäkla svårt att motivera sig…”

Lisa 43 år

Har du frågat dig vad syftet med de uppgifter som ligger på din to-do-list när? Hur och när du ska genomföra dem och hur du vet att du är klar? Stäm av både med dig själv och din omgivning och se till att alltid ha svar på frågorna HUR, NÄR, VARFÖR, och VAD HÄNDER SEDAN innan du startar upp ett nytt projekt.

Bryt ner, dela upp och avgränsa!

”Även små saker känns så ogreppbara. Det är så många delar och detaljer som kan gå fel att jag blir helt matt. Det känns inte som någon idé att sätta igång ens”

Caroline 32 år

Det brukar vara betydligt lättare att komma i gång och avsluta i tid om man delar in uppgifter i tydliga delar och bestämmer i förväg i vilken ände man ska börja. Listor, bildstöd och mindmaps avlastar hjärnan och gör att man kan lägga sin energi till att vara kreativ, produktiv och handlingskraftig i stället för att hela tiden behöva fokusera på att hålla ordning i hjärnan.

Målet är såklart inte att bli en robot som aldrig gör några avsteg från planeringen. Snarare tvärtom, hemligheten bakom goda, hållbara och framgångsrika rutiner är ju att hantera eventuella avsteg. Om det är möjligt är det toppen att förbereda planer för hur man ska komma tillbaka i gängorna efter förändringar och avsteg.

Lycka till och dela jättegärna dina egna bästa lifehacks för att knäcka prokrastineringen och få till hållbara och sunda rutiner!

Senaste
  • Media

ADHD och Hormoner Podcast med Kate Moryoussef och Lotta

Lotta och Kate pratar om ADHD, Hormoner och hur man skapar en större självkänsla kring sina livsstilsval! För över två decennier sedan hade hon en livsinsikt: att försumma hennes mående skulle leda till problem. Hon var fast i den ytliga världen av konsument-PR, upptäckte hon att försummelse av sömn, kost och gränser gjorde att hon […]

  • Blogg

ADHD Mediciner – Nytta eller risk? Forskning eller myter?

Har du precis fått en ADHD-diagnos och står inför att kanske prova medicin? Eller har du ett barn med ADHD och saknar svaren du behöver för att våga testa läkemedelsbehandling? Du är inte ensam! Mediciner, oavsett om det riktar sig till barn eller vuxna kan väcka en mängd känslor och frågor. Speciellt när det ju […]

  • Media

ADHD Medicinering med Lotta och David

Lyssna på senaste avsnittet av David och Bo pratar pedagogik där Lotta intervjuas om ADHD Medicinering.